Zonnig afstudeeronderzoek - Reisverslag uit Bonaire, Bonaire van Thirza & Anne - WaarBenJij.nu Zonnig afstudeeronderzoek - Reisverslag uit Bonaire, Bonaire van Thirza & Anne - WaarBenJij.nu

Zonnig afstudeeronderzoek

Door: Thirza

Blijf op de hoogte en volg Thirza & Anne

18 Februari 2014 | Bonaire, Bonaire

We gaan alweer onze derde week in hier op het eiland en het bevalt ons nog steeds uitstekend!

Het weertje is heerlijk met af en toe regen die nog naar beneden komt vallen als uitloop van het regenseizoen.
Vooral de vorige 2 nachten heeft het flink geplensd en zijn Anne en ik er allebei wakker van geworden.. Dat is ook weer een verhaal op zich, dat wakker worden midden in de nacht.
Op de 1 of andere manier wordt of Anne of ik 's nachts wakker door onverklaarbare geluiden. Geklop op het raam, rare vogelgeluiden, geluiden van rond rennende dieren met hoeven door de tuin en al het geluid klinkt super hard. Maar tot nu toe hebben we nog geen klopgeest, ezel, paard of rare vogels gevonden die zo af en toe onze nachtrust komen verstoren. Vreemd verhaal dus. Onze huisbaas moet erg lachen om onze verhalen..

Gelukkig hebben we wel een stuk minder last van de muggen en zijn de bulten die we krijgen niet zo abnormaal groot meer. Off is onze beste vriend geworden hier op het eiland :)

Vorige week zijn we begonnen met het literatuuronderzoek en wat is nou heerlijker dan dat te doen op een bedje op het strand aan de zee?! Zo gezegd, zo gedaan :) We hebben goed ons best gedaan en al aardig wat literatuur verzameld. Aan het einde van de week onze interview vragen gemaakt omdat we deze week beginnen met onze interviews.

Vrijdag zouden we nog even lunchen met de tienermeiden, en we zouden om kwart over 1 opgehaald worden. Niet dus. Half 2 dan? Nee hoor. Kwart voor 2? Nee ook niet, dus wij maar weer naar huis. Om 2 uur werden we gebeld dat we er niet meer stonden.. Raar he? ;) Dat zijn dingen die erbij horen maar waar we nog wel een beetje aan moeten wennen! Eind deze week hebben we beschikking over een auto die we kunnen huren voor de komende maanden. Dan zijn we niet meer zo afhankelijk!

We hebben de tienermeiden nog maar één keer gezien tot nu toe! Deze week blijven we een keer hangen na een interview om met hen te lunchen. In ons onderzoek richten we ons op de groepswerkers en hebben dus in mindere mate te maken met de tienermeiden. We zijn af en toe wel aanwezig op de woongroep, maar dan zijn de tienermeiden naar school.

Afgelopen weekend hebben we geflyerd voor een project van onze huisbaas. Erg leuk om te doen. De mensen hier zeggen namelijk geen nee als je hun een foldertje wil aanbieden :) Heel anders dan de mensen in Nederland.. Het is trouwens een heel goed project; ze zijn bezig met het installeren van afvalwaterzuiveringssystemen om zo het koraalrif te beschermen. Doordat er teveel afvalwater in de grond en de zee komt sterft het koraalrif langzamerhand af. We hebben ook kennis mogen maken met een aantal jongens van de (junior) rangers hier. Zij zetten zich allemaal in voor de natuur en proberen de jongeren op het eiland ook bewust te maken hiervan. Erg tof!

Zondag zijn we naar de kerk geweest. Omdat we nu nog geen auto hebben werden we opgehaald door mensen van Krusada. Er werken een heel aantal Nederlandse jongeren bij Krusada, een instelling voor verslavingszorg. Met hen hebben we de afgelopen zondag opgetrokken, erg leuk om steeds meer mensen te leren kennen hier op het eiland!

Gisteravond waren we aanwezig bij een bijeenkomst van de duale SPH opleiding hier op Bonaire. Daar hebben we informatie gedeeld over het maken van een plan van aanpak en het doen van onderzoek. De opkomst was helaas niet zo groot, er was maar 1 student aanwezig naast de 2 praktijkbegeleiders, maar dat mocht de pret niet drukken.We hebben een goed gesprek gehad met z'n 5'en en voor ons was het ook even een opfrisser voor ons eigen onderzoek. Het centrum van Jeugd en Gezin op dit eiland ziet er ontzettend goed uit! Het is waarschijnlijk één van de beste gebouwen hier op Bonaire. Binnenkort gaan we op bezoek bij de andere 2 residentiële groepen om te kijken hoe zij werken. Dat lijkt ons erg interessant!

De tijd gaat snel en we beleven veel dingen! Ik zou alles aan jullie willen vertellen, maar dan zou ik eindeloos aan het typen zijn.

Dit was het voor nu! We gaan op naar een weekje interviews houden met de groepswerkers en het uittypen ervan.. het leukste onderdeel van ons onderzoek, ahum.

Heel veel liefs vanuit Bonaire!
Ayo!

• 19 Februari 2014 - 12:19

Anne:

Klinkt heeeerlijk thirsje

Thirza & Anne

Hallo lieve mensen, Wij zijn Thirza Klingenberg en Anne Rommers twee enorm enthousiaste SPH'ers op zoek naar het avontuur op de Antillen. We zullen daar ons onderzoek gaan uitvoeren en de omgeving gaan verkennen. Wij nemen jullie graag allemaal mee naar Bonaire maar dat gaat helaas niet... Van KLM mogen wij max. 23 kg per persoon mee torsen in onze koffertjes. Om jullie wel op de hoogte te houden van onze belevenissen, schrijven wij gedurende de drie maanden dat wij weg zijn regelmatig een blog op deze site. Geniet ervan! Liefs van ons

Actief sinds 11 Jan. 2014